Σάββατο, 28 Ιουνίου 2008

Η γραφή ξανάρχεται

Δεν μιλάω για τη γραφή ως μεταφορά σε ένα μέσο των ιδεών και σκέψεων με ένα σύστημα συμβόλων ή άκόμα καλύτερα όπως το γράφει η wikipedia: Writing is the representation of language in a textual medium through the use of a set of signs or symbols (known as a writing system), αλλά το γράψιμο με το χέρι, το χειρόγραφο, το handwirting, αν και δεν είναι ακριβής μετάφραση από τα αγγλικά. Ένα από τα μειονεκτήματα που έχει η επεξεργασία κειμένου είναι οτι το κείμενο χάνει την προσωπική αισθητική του, αν βέβαια υπάρχει τέτοια. Εγώ, για παράδειγμα, μισώ τα γραπτά μου, καθότι κακογράφος, αριστερόχειρας που γράφει με το δεξί, ήταν κακό στην εποχή μου να γράφεις με το αριστερό, το αριστερό ήταν το "κακό χέρι" και με πολιτικές προεκτάσεις, νομίζω, και χάρηκα όταν είδα το πρώτο μου γραφτό τυπωμένο, ακόμα και σε ένα 9-πινο εκτυπωτή ακίδων πριν από 20 και πλέον χρόνια. Αλλά δεν είναι πάντα έτσι. Η γραφή αποπροσωποποιείται, τα γράμματα όλα ίδια, εκτός κι αν θελήσει κανείς να γράψει με μια περίεργη γραμματοσειρά, που πάλι κάποιος άλλος έφτιαξε γι' αυτόν. Αν δει κανείς χειρόγραφα λογοτεχνών, μπορεί να καταλάβει πολλά για την προσωπικότητα του, αλλά να δει και την βασανιστική πορεία που ακολούθησε, μέχρι να φτιάξει το αριστούργημά του. Θυμάμαι, χάζευα στο Μουσείο του Σολωμού στη Ζάκυνθο τα σχεδιάσματα των Ελεύθερων Πολιορκημένων. Ο Εθνικός μας Ποιητής ήταν παντελώς ανορθόγραφος! Τα γράμματά του απαίσια. Αλίμονο, τι απογοήτευση θα είχε ένας εστέτ! Ένας φιλόλογος θα τον άφηνε στην ίδια τάξη!:-)) Εξηγείται βέβαια μιας και τα Ελληνικά δεν ήταν η μητρική του(μάλλον πατρική) γλώσσα. Το ίδιο μπορεί να πει κανείς για το Μακρυγιάννη κλπ, κλπ. Απ' την άλλη, βλέποντας γραφτά του Ρίτσου, ας πούμε, μπορεί να δει την καλλιέπεια και την άψογη αισθητική των γραμμάτων του, ήταν και ζωγράφος εξάλλου, καθώς και τις επιρροές του από την γραφή των βυζαντινών χειρογράφων. Τέλος πάντων...
Μάλλον δεν είμαι ειδικός, απλώς εκφράζω κάποιες σκέψεις, ένας ειδικός θα μου αναφέρει χίλια δυο άλλα παραδείγματα, θα μου κάνει αναλύσεις και θα με ρίξει στο καναβάτσο, μιας και αυτά δεν είναι παρά παρόλες ενός ασχετου γραμμένες στον επεξεργαστή κειμένου του blogger. Αφορμή για την ανάρτηση αυτή στάθηκε ένα e-mail που πήρα χτες και, μια και είμαι κουτσομπόλης, γιατί να μην σας το πω; Εγραφε λοιπόν το e-mail για ένα βιβλίο που κυκλοφόρησε στα Αγγλικά για τα Tablet PC. Ήξερα τι είναι ένα τέτοιο εργαλείο, αλλά δεν είχα συνειδητοποιήσει πόσο πολύτιμο εκπαιδευτικό εργαλείο μπορεί να γίνει. Λοιπόν, για όσους δεν ξέρουν, ένα Tablet PC είναι ένας notebook με περιστρεφόμενη οθόνη, αλλά με την επιπλέον δυνατότητα να μπορείς να γράψεις ή να ζωγραφίσεις επάνω της. Είναι βέβαια ακριβό (από 1800 € και πάνω), αλλά όπως συμβαίνει σε όλα τα νέα πράγματα στο χώρο των υπολογιστών θα πέσει η τιμή του, ας περιμένουμε ένα-δυο χρονάκια. Αν θέλετε περισσότερες πληροφορίες δείτε στην wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Tablet_PC. Μπορείτε να βρείτε και να αγοράσετε, αν δεν αντέχετε την αναμονή. Υπάρχουν και ειδικά Windows φτιαγμένα γιαυτόν. Τώρα σε τι μπορεί να μας χρησιμεύσει στην Εκπαίδευση:
Σύμφωνα με το βιβλίο "Tablet PCs in K-12 Education" του Mike van Mantgem, ένας μαθητής π.χ. θα μπορούσε να διδαχθεί τη πρόσθεση των κλασμάτων φτιάχνοντας ένα εννοιολογικό χάρτη που το κατάλληλο λογισμικό θα έφτιαχνε βέβαια, απλά γράφοντας τα βήματα που απαιτούνται για να κάνει την πράξη. Ακόμη θα μπορούσε να υλοποιήσει διαδικασίες καταιγισμού ιδεών, να ζωγραφίσει όπως στο χαρτί και να γράψει κείμενα με το δικό του γραφικό χαρακτήρα, τα οποία να αποθηκεύονται, είτε όπως τα έγραψε, είτε να μετατρέπονται σε "τυπωμένο" κείμενο ενός επεξεργαστή κειμένου. Θα ήταν, ας πούμε πολύ εύκολο να γράψει ένας μαθητής μαθηματικούς τύπους χωρίς να παιδεύεται με εργαλεία όπως το Equation Editor, που τόσο χρονοβόρα είναι. Φαντάζομαι λοιπόν το δάσκαλο του μέλλοντος να έχει ένα Tablet PC και ένα βιντεοπροβολέα και να γράφει τις ασκήσεις του ή τα κείμενα του στο πιτσ-φυτίλι, κάτι σαν smartboard, αλλά πιο φτηνό και ευέλικτο, με δυνατότητες αποθήκευσης κλπ, ό,τι δηλαδή κάνει και τώρα στον πίνακα, αλλά να το αποθηκεύει, να το διαμορφώνει και, φυσικά, να το επαναχρησιμοποιεί, αν θέλει. Ελπίζω να το προλάβω αυτό, αν και δεν το πιστεύω, μάλλον. Ακόμη οι μαθητές να έχουν από ένα τέτοιο PC και να γράφουν τις ιδέες τους , έτσι, ατάκτως ερριμένες, συνεργατικά, και με τη βοήθεια του λογισμικού να μετατρέπονται σε ολοκληρωμένα κείμενα.
Το έψαξα και ΄λίγο ακόμη: Η MS δίνει ένα ενδιαφέρον εκπαιδευτικό πακέτο: http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/tabletpc/educationpack/overview2.mspx . Υπάρχει ένα blog αφιερωμένο στο Tablet PC στην Εκπαίδευση: http://tabletpceducation.blogspot.com/, καθώς και ένα άλλο http://www.tabletpcblogs.com/blogs/patrick/default.aspx. Βρείτε και άλλα, έχει ενδιαφέρον, νομίζω.

Στα blog βρήκα και αυτά τα βίντεο:







Όπως φαίνεται λοιπόν, δεν θα αποφύγετε τα ορνιθοσκαλίσματά μου:-)

Δεν υπάρχουν σχόλια: